Spreek.nl - powered by Frijters mindtuning® Spreek.nl Presentatie trainingen
Frijters Mindtuning®

Zo krijgt jouw webinar impact

14 July 2015


Het is niet voor niets dat webinars door steeds meer bedrijven worden ingezet om hun prospects te bereiken. Via een online presentatie bereik je veel mensen tegelijk. En zijn er diverse manieren om deelnemers interactief bij jouw webinar te betrekken en om naderhand contact met ze te houden. Maar hoe emotioneer, beïnvloed en overtuig je al die mensen die je niet ziet?

Echt persoonlijk contact, zoals tijdens een live presentatie is tijdens een webinar niet mogelijk. Maar het min of meer vrijblijvende karakter maakt ook dat de drempel voor potentiële deelnemers kleiner is. Ze kunnen ‘de kat uit de boom kijken’ en afhaken zodra ze dat willen. Kunst is dat je de deelnemers aan jouw webinar tot het einde toe weet te boeien. Zodat zij oprecht geïnteresseerd raken in jou als ondernemer en wat je hen te bieden hebt.

De technische mogelijkheden met betrekking tot het geven van een webinar zijn legio: van achter je eigen laptop, tot live vanuit een studio. Er is online veel informatie te vinden over de technische aspecten van een webinar. En naar gelang het budget dat je er voor over heeft, is het mogelijk dit gedeelte tot in de puntjes te regelen.

Wat echter vaak wordt vergeten is: het inzetten van de juiste beelden, stemgebruik en lichaamstaal. Want niet de informatieverstrekking op zich, maar de wijze waarop je dat doet, maakt of je de aandacht van de deelnemers blijvend weet vast te houden. Wat voor een live presentatie geldt, geldt immers ook voor een webinar. Wil je jouw deelnemers aan uw webinar raken en tot actie aanzetten, vraagt dat om de juiste presentatieskils.

Audio-webinar

Bij een webinar met audio in combinatie met sheets is het met name jouw stemgebruik dat bepaalt of jouw boodschap maximaal overkomt op de toehoorders. En of jij ze weet te bewegen om over te gaan tot de actie die je voor ogen hebt. Wees je daarvan bewust.

Klinkt jouw stem monotoon en spreek je steeds in hetzelfde ritme, dan verliezen jouw toehoorders al snel hun interesse. In het meest gunstige geval gaat veel van de informatie dan voor de luisteraars verloren. In het meeste slechte geval, haken de deelnemers zelfs voortijdig af. In beide gevallen ben jij de verliezer.

Oefen jezelf daarom in levendig spreken. Varieer in toonhoogtes, spreek met emotie, las pauzes in en spreek in een regelmatig onregelmatig ritme. En communiceer visueel. Zie voor je wat je vertelt. Beschrijf het. Zo tover je beelden op het innerlijke visuele scherm van je toehoorders, neemt hun brein jouw verhaal maximaal op en beklijft het.

Ook de sheets die je kiest zijn van meer invloed dan je wellicht beseft. Die kunnen averechts werken. Mensen vormen hun eigen innerlijke ideaalbeelden als zij een verhaal horen. Zodra de beelden die jij gebruikt niet overeenkomen met dit ideaalbeeld, werkt dit als een ruis. Gebruik plaatjes niet om het gebruik van beelden. Laat ze een duidelijke functie hebben en zorg vooral voor rust.   

Camera's

Kies je voor een webinar waarbij je als presentator in beeld bent, dan spelen lichaamstaal en uitstraling eveneens een rol van betekenis. Ook is het zaak dat je op een effectieve manier inspeelt op de camera(s).

Tijdens veel webinars waar de spreker in beeld is, zit deze achter een laptop. En kijken de deelnemers continu tegen een hoofd aan. Ook hier is de spreker zich er negen van de tien keer duidelijk niet van bewust hoe hij overkomt en van de mogelijkheden die de camera biedt.

Het is niet voor niets dat presentatoren op televisie niet continu alleen met hun hoofd in beeld zijn. Ik raad dit met betrekking tot webinars dan ook ten zeerste af. Het heeft namelijk niet veel zin om in beeld te zijn, als je de mogelijkheden daarvan niet optimaal benut. Beter is het om een goede webcam aan te schaffen en meer van jezelf te laten zien. Lichaamstaal is een niet te onderschatten onderdeel van communicatie. Zodra jij je verhaal ondersteund met gebaren, komt de boodschap nog beter over. Vanzelfsprekend is het ook in dit geval zaak om je stem optimaal te benutten.

Toch is een webinar presentatie anders dan een live presentatie. Ondersteuning van de handen is een voorwaarde, maar voor de camera subtieler dan tijdens een live presentatie.

Voor wie het verschil wil maken is er een behoorlijk aanbod van webinar ondersteuningsprogramma’s. Kies, wanneer jij het je kunt permitteren voor een opzet met 2 camera’s of één topcamera. Met een webcam kun je helaas géén prachtig beeld neerzetten. Even belangrijk is het om met een goede microfoon te werken. 
Wie met een webinar het verschil wil maken, opereert vanuit een studio met één of meerdere camera’s. Daar komen jij en jouw boodschap het beste tot hun recht. Tenminste, als je bovenstaande tips ter harte neemt en alle presentatieskills die tijdens een gewone presentatie tot succes leiden hanteert.

Duo-presentatie

Ik zie ze regelmatig voorbijkomen. Webinars waar op het eerste gezicht alles tot in de puntjes is verzorgd. Ze zijn opgenomen in een prachtige studio en de deskundige wordt bijgestaan door een aangever, die bijvoorbeeld de aankondiging doet en tussendoor vragen stelt. Wat ik daarbij negen van de tien keer ook hier mis zijn de nodige presentatieskills.

Een juist gebruik van stem, lichaamstaal en mimiek en het contact maken en houden met de kijker lijkt vaak te worden vergeten. Daarnaast wordt er regelmatig aan voorbij gegaan dat beide sprekers vrijwel continu vol in beeld zijn. Dat vraagt om een presentatietechniek die verder gaat dan goed performen als je aan het woord bent.

Presenteren voor de camera is een vak. Het vereist meer dan presenteren voor een zaal met mensen, omdat je continu honderd procent binnenkomt bij alle kijkers. Je creëert een intieme sfeer met elke kijker afzonderlijk. Tenminste, als je het op de juiste manier aanpakt. Wie alles uit een webinar wil halen, investeert daarom niet alleen in de juiste technische middelen, maar vooral ook in het ontwikkelen van een goede presentatie voor de camera.

Naar trainingsaanbod

Terug naar het overzicht