Alles over zelfvertrouwen

Op deze pagina lees je alles over zelfvertrouwen. Wat is zefvertrouwen? Waarom heeft de één er veel van en de ander niet? Hoe ontwikkel je gezond zelfvertrouwen? En is dat ook voor jou weggelegd? 

Wat zelfvertrouwen wel is


Vergelijk jij jezelf niet met anderen?

Vertrouw jij op je eigen kunnen?

Denk je positief over jezelf?

Kun jij je sterke en zwakke punten benoemen?

En weet je wat jij wilt bereiken?

Dan heb jij een gezond portie zelfvertrouwen!

Als er tegenslagen zijn, weet je daar goed mee om te gaan. Je komt uit voor je mening. Er bestaan voor jou geen problemen, alleen uitdagingen en leermomenten. Je wilt groeien en ontplooien. En graag nieuwe dingen uitproberen.

Wat zelfvertrouwen niet is

Sommige mensen verwarren zelfverzekerdheid met arrogantie. Jezelf beter voelen dan een ander heeft daar echter niets mee te maken. Integendeel. Dat geldt ook voor opscheppen, dominant gedrag en een grote mond geven.

Ontwikkelen van zelfvertrouwen

Je ontwikkelt zelfvertrouwen tijdens je kinderjaren. Je opvoeding speelt daarbij een grote rol. Ben je beschermd opgegroeid? Wilden je ouders je overal voor behoeden? En het liefste alle kastanjes voor je uit het vuur halen? Of wezen ze je contant op gevaren? Grote kans dat jij je zelfbeeld en -vertrouwen niet optimaal hebt kunnen ontwikkelen.

De invloed van je opvoeders

Dat geldt ook voor jou als je in de eerste jaren van je leven vaak bekritiseerd bent. Als je regelmatig hebt gehoord dat er van alles aan je gedrag, uiterlijk en/ of prestaties mankeerde. En een compliment altijd gevolgd werd door de opmerking dat het nog beter kon. Maar ook als je gepest werd. Of je bent opgegroeid in een gezin waar huiselijk geweld plaatsvond. Het zijn allemaal zaken die het ontwikkelen van gezonde zelfverzekerdheid in de weg staan.

Ben je als kind daarentegen gesteund en aangespoord om zelf nieuwe dingen te ontdekken? Heb je kansen gehad om te ontdekken dat er talloze dingen zijn waar je goed in bent? En was er vooral aandacht voor je sterke punten? Dan is een positief zelfbeeld en vertrouwen in jezelf het gevolg. En kun je het maximale uit je leven halen.

Vertrouwen in jezelf vermenigvuldigt zichzelf

Als je zelfvertrouwen hebt, straal je dat uit. Door je houding en lichaamstaal. Je spreekt duidelijk en helder. En neemt ruimte in. Je durft te kijken. Met wijde blik. De wereld is jouw plek. En biedt talloze kansen om te groeien en ontwikkelen. Die houding werkt als een magneet. Je trekt positieve mensen en situaties aan. Dat bevestigt en vergroot het vertrouwen in jezelf. En zo houd je de positieve cirkel in stand.

Andersom werkt het helaas ook zo. Gebrek aan zelfvertrouwen maakt dat je een gewild slachtoffer bent voor pesters en mensen die anderen kleineren. Je trekt snel mensen aan die het gebrek aan vertrouwen in jezelf bevestigen en vergroten. Die over je heen lopen en misbruik van je maken. Waardoor het gebrek alleen maar toeneemt. In dit geval houd je de negatieve cirkel in stand.

De cirkel doorbreken

Het goede nieuws is: Je kunt de cirkel doorbreken. Door de negatieve overtuigingen over jezelf te vervangen. Zelfvertrouwen is namelijk niet aangeboren. Je kunt het ontwikkelen. Bijvoorbeeld met behulp van een goede coach of training. Maar ook via online training met motiverende video’s en opdrachten.

Ook mensen met zelfvertrouwen zijn soms onzeker

Onzekerheid komt niet alleen voor bij mensen die geen zelfvertrouwen hebben. Ook mensen met zelfvertrouwen kunnen wel eens onzeker zijn. Het verschil met onzekere mensen is dat zij hier wel mee om kunnen gaan. Zij treden een onzekere situatie als een uitdaging tegemoet.

Onzekerheid als basisgevoel

Als je geen zelfvertrouwen hebt, zijn heel veel dingen moeilijk voor je die voor anderen vanzelfsprekend zijn. Onzekerheid is immers jouw basisgevoel. Je twijfelt altijd aan jezelf, schaamt je, voelt je schuldig en bent uitgesproken negatief over jezelf. Daarom zal je niet snel aan iets nieuws beginnen. Een uitdaging is voor jou een probleem. Je denkt dat anderen je negatief en kritisch bekijken. In gezelschap zal jij je:

  • Onzichtbaar maken
  • Niet voor je mening uitkomen
  • Geen of weinig initiatief tonen

Het tegendeel komt ook voor. Dan uit gebrek aan onzekerheid zich in:

  • Agressiviteit
  • Jezelf overschreeuwen
  • Aandringen/ je mening opdringen
  • Uitsloverij
  • Veel aandacht vragen

Als je niets doet aan gebrek aan zelfvertrouwen loop je de kans dat je een sociale fobie ontwikkelt. Zoals bloosangst, trilangst, spreekangst of stotteren. Als gevolg daarvan ga je sociale situaties mijden. Je doet er goed aan om dit te voorkomen. BIjvoorbeeld door het volgen van een goede assertiviteitstraining.

 Inschrijven

Meer dan 28.000 professionals volgden onze trainingen.
wwf ah
nuon menzis
rabobank ohra
mvj kpn
fiat perry sports
philips ing
tno tu-delft
abp abn
achmea ahoy
asr aviko
bp cz
danone dnb
dela fontys
gemeente utrecht haagse hogeschool
ahold politie
reaal unilever
veghel venlo
zwitserleven interpolis
knvb nn
nhl eneco
shell vu wageningen