Een presentatie pakkend eindigen, hoe doe je dat?
De laatste dingen die je zegt tijdens een presentatie blijven het beste hangen. Een presentatie pakkend eindigen is dus heel belangrijk. Hoe je dat kunt doen, leg ik je uit in deze blog.
Hoewel het logisch lijkt om niet zo te eindigen, gebeurt het nog steeds dat een spreker een verhaal besluit met: ‘Dit was het’, of: ‘Dit is het einde van mijn presentatie…’ Het is een domper, maar vooral ook een enorme gemiste kans. Want het einde van een presentatie is net zo belangrijk als het begin. Het begin bepaalt of je toehoorders op het puntje van hun stoel naar je willen luisteren. Het einde bepaalt of ze tot de actie over gaan die jij voor ogen hebt.
5 manieren om je presentatie pakkend te eindigen
Lees hier onder 5 manieren waarop je de laatste indruk die je achterlaat bij je publiek op de juiste wijze kunt regisseren afgestemd op het doel van je presentatie.
1. Doel: onthouden
Is het jouw doel dat je toehoorders de hoofdboodschap onthouden? Help ze hierbij een handje door te eindigen met het kort samenvatten van de kernpunten van jouw presentatie. Of herhaal je belangrijkste slogan om deze echt te laten beklijven.
Wil je jezelf ervan verzekeren dat jouw boodschap lang blijft hangen? Eindig een presentatie dan met een kort verhaal of persoonlijke anekdote waarmee je de luisteraars emotioneert of laat lachen. Of sluit af met een krachtige visuele afbeelding of video die de kern van je boodschap versterkt en een emotionele impact heeft.
2. Doel: enthousiasmeren
Wil je het publiek enthousiast maken over de mogelijkheden die voor hen liggen? Geef dan een vooruitblik op wat komen gaat. Zie het voor je en schets dit toekomstbeeld met verve.
3. Doel: nadenken en discussieren
Wil je met jouw presentatie aanzetten tot nadenken en discussie? Gebruik dan een krachtige, inspirerende quote die gerelateerd is aan het onderwerp van jouw presentatie. Ook het stellen van een retorische vraag die het publiek aan het denken zet, kan de discussie na je presentatie stimuleren.
4. Doel: publiek in beweging brengen
Wil je dat jouw publiek gaat toepassen wat je ze hebt geleerd met jouw verhaal, dat ze deelnemen aan een project, een website bezoeken, of op andere wijze in beweging komen? Dan is een call to action de beste manier om hen tot actie te laten overgaan.
5. Doel: waardering tonen
Soms kan de setting en het onderwerp erom vragen om simpelweg te eindigen met het bedanken van je toehoorders voor hun komst. Het is beleefd en toont waardering voor hun aanwezigheid.
Wil je meer leren over presenteren? Oefenen in de praktijk en waardevolle feedback ontvangen?