Framing
Framing: elke doelgroep z’n eigen schilderij
Houd je van ongerepte natuur? Dan zal een schilderij van een groot fabriekscomplex in een prachtig natuurgebied je niet in bekoring brengen. Wordt een stukje natuurschoon uit dit schilderij uitvergroot, ingelijst en jou aangeboden? Grote kans dat je er ‘ja’ tegen zegt. Dat wat in een frame wordt geplaatst, bepaalt of je ergens warm of koud van wordt. Zo is het ook met het presenteren van een boodschap. Hoe breng je dit in de praktijk? Lees het 7 stappen plan.
Negatief versus positief framen
Framing is hot. En niet omdat het nu opeens werkt. Mensen beïnvloeden door middel van het gebruik van bepaalde woorden, zinnen of verhalen dat doen we dag in dag uit. Maar omdat steeds meer mensen zich ervan bewust worden dát en hoe het werkt, wordt er steeds meer doelbewust mee aan de slag gegaan. Kopvoddentax, roeptoeter, villasubsidie: het zijn woorden die bedacht zijn om te framen. Deze krachtige frames roepen negatieve innerlijke beelden op en beïnvloeden daarmee het publiek dat daar gevoelig voor is.
Dat geldt ook voor een positief frame, bijvoorbeeld in de vorm van beelden van prachtige natuur, mooie mannen, sexy vrouwen en rijkdom. Zij worden ingezet om producten die er op zich niets mee te maken hebben, aantrekkelijk te maken om te kopen. Als ingelijste schilderijen worden ideaal-, of juist horrorbeelden en emotie gepresenteerd aan de juiste doelgroep. Met als doel beïnvloeden en overtuigen.
Voorbeelden van framing
Framing is iets dat overal wordt gebruikt, zowel bewust als onbewust. Denk aan het framen van het verlies van je baan als ‘een carrièreverandering’ en ’een nieuwe kans’, in plaats van dat je zegt: ‘Ik ben ontslagen’.
Gezondheidsadviezen kunnen worden geframed als ‘levens verlengend’ in plaats van ‘ziektes voorkomend’ als dat motiverender werkt.
Bedrijfsresultaten kunnen als een target van 40 procent niet is gehaald toch positief worden geframed als: ‘groei van 20 procent’ in plaats van: ‘we hebben de doelstelling niet gehaald’.
En als een bedrijf een nieuw product lanceert en het framed als ‘innovatief en baanbrekend’ om klanten enthousiast te maken, kunnen concurrenten hetzelfde product als ‘onbewezen en risicovol’, framen om twijfels te zaaien.
Dat woordkeus een enorme impact kan hebben, laat ook de media dagelijks zien. Zo kan een demonstratie bijvoorbeeld worden geframed als een ‘protest’ of als ‘rellen’ en beïnvloedt dit de publieke opinie.
In 7 stappen naar framing
Door framing bewust in te zetten tijdens een presentatie kun je jouw boodschap extra kracht bijzetten. Wil je hiermee aan de slag gaan, dan kun je onderstaande 7 stappen gebruiken:
1. Begrijp je publiek
Het is essentieel om je publiek te begrijpen. Wat zijn hun behoeften, verwachtingen en voorkennis? Als je dit weet, kun je je boodschap aanpassen en framen op een manier die het meeste effect heeft.
2. Bepaal een duidelijk doel
Een goed geframede presentatie heeft een duidelijk doel. Wat wil je dat je publiek weet, voelt of doet na je presentatie? Door je doel helder te definiëren, kun je je boodschap gericht en doelbewust framen.
3. Zorg voor een krachtige binnenkomer
Mensen hebben de neiging om veel waarde te hechten aan de eerste informatie die ze ontvangen. Begin daarom je presentatie met een krachtig statistiek of een indrukwekkend feit om de juiste toon te zetten en je publiek mee te nemen in de gewenste richting.
4. Gebruik verhalen
Mensen voelen zich van nature aangetrokken tot verhalen omdat ze emoties opwekken en informatie op een boeiende manier presenteren. Verhalen zijn dan ook een krachtig middel om informatie te framen. Deel je verhaal in, in een duidelijke inleiding, middenstuk en conclusie. Introduceer personages, uitdagingen en oplossingen om je boodschap levendig en memorabel te maken.
5. Gebruik metaforen en associaties
Metaforen en associaties zijn krachtige framing tools omdat ze ingewikkelde of abstracte informatie toegankelijk maken door ze te vergelijken met iets bekends. Een voorbeeld daarvan is de economie beschrijven als een motor die brandstof nodig heeft.
6. Kies voor positieve of negatieve framing
Positieve framing benadrukt voordelen en successen, terwijl negatieve framing de focus op nadelen en risico’s legt. Zo kun je stellen: ‘90% van de mensen overleeft deze operatie’, of ‘10% van de mensen sterft aan deze operatie’. Hoewel de informatie hetzelfde is roept het heel verschillende emoties op. Kies de framing die het beste past bij je doel en boodschap.
7. Wees consistent en herhaal
Herhaling is een belangrijk aspect van framing. Door belangrijke punten meerdere keren te herhalen, zorg je ervoor dat ze blijven hangen bij je publiek. Wees consistent in je framing door dezelfde termen, thema’s en beelden die je schetst door je hele presentatie te gebruiken. Dit helpt om een samenhangend verhaal te creëren dat makkelijker te volgen en te onthouden is.
Wat SPREEK voor je kan betekenen
Wie een training bij ons volgt, wordt getraind in overtuigingskracht. Naast framing komt daar nog veel meer bij kijken. Want woorden krijgen pas echt betekenis en dringen maximaal door als jij je stem en lichaam op de juiste wijze laat meespreken.
Onze docenten leren je vertrouwen op je eigen mogelijkheden om aan het denken voorbij te gaan, zodat de juiste woorden als vanzelf in je opkomen. Je leert een verháál vertellen en spreekt daarbij de verbeeldingskracht van je toehoorders aan, waarbij je woorden optimaal worden ondersteund door jouw lichaamstaal, mimiek, ritme, volume en klank.