Spreek.nl - powered by Frijters mindtuning® Spreek.nl Presentatie trainingen
Frijters Mindtuning®

Presenteren: de wijze les van mijn oma

26 November 2018


Mijn oma kon het niet vaak genoeg herhalen. ‘Er is stront aan de knikker jongen, als iemand iets voor een appel en een ei verkoopt. Knoop dat goed in je oren kind.’

Ze bedoelde daarmee dat er op z’n minst een luchtje aan zo’n zaak zit. Of, nog erger, het gewoon hartstikke meurt. Je valt dan dus zeker niet met je neus in de boter...

Ik moet daar de laatste tijd vaak aan denken, aan die waarschuwing van mijn oma. Ik zal je uitleggen hoe dit komt.

Als jij een presentatie geeft, doen mensen een investering. Ze komen niet gewoon even naar je luisteren, maar geven je iets van hun meest kostbare bezit. Van hun tijd dus. En dat is nogal een ding, een big deal zelfs.

Want niemand weet hoeveel tijd hem of haar is gegeven in het leven. Je kunt tijd ook maar één keer besteden. Het verdubbelen, zoals je met geld kunt doen, is er niet bij. Wijs ermee omgaan, dat is wat je wél met tijd kunt doen.

Jouw presentatie van een uur, brengt je toehoorders evenzovele minuten dichter bij hun graf. Maak dat ze hun tijd niet verspillen. Geef waarde.

Waarde geven is begrijpen wat jouw publiek wil horen. Dat is lang niet altijd per se hetzelfde als wat jij wilt vertellen.

In andermans schoenen staan, doe dat eens echt. Wat zou je jouw publiek vertellen als je niets wilt verkopen? Alleen maar je kennis zou delen. En je niks van je publiek eist of verwacht. Nee, ook niet stiekem. 

De beste speeches verkopen niks, namelijk. Vertellen enkel een bloedgoed verhaal. Dat op waarheid is gebaseerd. Als je mensen daarmee raakt, weten ze je daarna vanzelf te vinden.

Dus please, bezwijk niet voor de drang om iets ‘gratis te geven’ tijdens je presentatie, wanneer je er eigenlijk iets voor terug wilt… Want, ook dat is geen waarde geven, echt niet. Wat het wel is: ruilhandel, een lokkertje, gewoon iets willen krijgen. Er zit dus een luchtje aan.

Dat geldt ook voor zogenaamde gratis bonussen en acties. Ze worden vaak beloofd bij aanvang van een verhaal. En onthuld als je als toehoorder de rit uitzit. Om je iets te geven om reikhalzend naar uit te kijken.

Jouw presentatie mag zoveel impact hebben, dat zoiets niet nodig is. Er niks meer uit te delen valt. Omdat je in jouw verháál alles al hebt gegeven.

Feit is dat gratis extraatjes meestal al bij de prijs inbegrepen zitten, trouwens. En je in het echie niks geeft.  

Het ergste vind ik het liegen over waarde. In je presentatie aan jouw aanbod een prijskaartje hangen dat mensen naar adem doet snakken. Even wordt jouw product of dienst onbereikbaar. Maar godzijdank, dan volgt de verlossing.

Een fixe korting. Soms wel tot tachtig procent. Opnieuw om de illusie te creëren dat je iets gééft. Nee, niet zomaar iets, maar heel veel. Je publiek denkt met hun neus in de boter te vallen.

Dat brengt me weer terug bij mijn wijze oma. Want dit is een instinker bij uitstek. Net zoals aan al die andere kortingen, bonussen en acties een luchtje zit.

Want, meestal heeft niemand ooit de waarde die jij noemde aan jou betaald. Om nog maar te zwijgen over het feit wanneer dat mogelijk wel is voorgekomen. Hoe voelen zij zich dan, al die mensen die eerder wel het volle pond betaalden…?

Ik leer inmiddels al zo’n 25 jaar mensen presenteren. En nee, ik geef geen kortingen en doe niet aan acties. Ook nooit gedaan, trouwens. En als iets gratis is, dan is dat het echt. Het weerhoudt mensen er niet van om Spreek.nl toch te vinden.

Iets om over na te denken:
Wat geef jij jouw publiek? Of is het vooral een kwestie van willen nemen? Hoe zou jouw verhaal eruit zien als je je enkel richt op kennis delen?

Terug naar het overzicht
Meer dan 16.000 professionals volgden onze trainingen.
wwf ah
nuon menzis
rabobank ohra
mvj kpn
fiat perry sports
philips ing
tno tu-delft
abp abn
achmea ahoy
asr aviko
bp cz
danone dnb
dela fontys
gemeente utrecht haagse hogeschool
ahold politie
reaal unilever
veghel venlo
zwitserleven interpolis
knvb nn
nhl eneco
shell vu wageningen