Spreek.nl - powered by Frijters mindtuning® Spreek.nl Presentatie trainingen
Frijters Mindtuning®

Presenteren: Gouden binnenkomers

31 October 2018

‘Ik haat bioscopen. Maar ik zat er toch. Ik kijk liever thuis op de bank naar een goede film. Maar dat betekende dat ik zou moeten wachten. De film was net uit.

Dus nam ik plaats op de rode pluche klapstoel om mijn verlangen te bevredigen. Stoel 6, rij 9 om precies te zijn. Vanwege de bloedgoeie trailer, die eerder die week mijn aandacht trok. Die me niet meer losliet, daarom dus.

Want echt, de bioscoopzaal mijd ik gewoonlijk als de pest.

Omdat er altijd mensen voor me net iets te hard door de film heen keuvelen. Of, het niet de film is die me de adem beneemt, maar degene met een knoflookkegel pal achter me.

Wacht, het kan nog erger: een wildvreemde naast me die zo in de film zit, dat hij of zij alles om zich heen vergeet. En opeens gezellig tegen mij aankruipt. Waar we dan allebei heel erg van schrikken.

Om nog maar te zwijgen over het stille gevecht. Want van wie is die armleuning tussen de twee stoelen nu eigenlijk?

Maar nu zat er ik er dus toch, in de bioscoopzaal. En verdomd, dit keer was het echt de moeite waard.’

Dit gevoel zou jouw publiek ook mogen hebben als jij een presentatie geeft. Dat ze nergens anders willen zijn, dan bij jou. Omdat jouw verhaal retespannend is.

Zijn jouw eerste woorden gewoonlijk:  ‘welkom allemaal’ – ‘ik ben die en die’ – ‘ik wil het graag daar en daar over met u over hebben’? Daarmee gaat het je niet lukken, echt niet. 

Waarmee dan wel?

De trailer van een film bevat alles wat jij kan gebruiken voor een gouden begin van jouw presentatie. Laten we er even op inzoomen:

Een trailer sleurt je mee in situaties en ervaringen, zonder dat je precies weet wat er gaande is.

Een trailer laat je achter met het gevoel dat je er alles, maar dan ook echt alles van wilt weten.

Vertaal dat eens terug naar het begin van jouw presentatie.

Natuurlijk weet iedereen van tevoren waar je het over gaat hebben. Dat ene onderwerp, plan, product, of dienst. Toch kun je zo beginnen, dat je toehoorders niet meer meteen begrijpen waar dit naartoe gaat. En dat wel willen weten natuurlijk.

Hoe doe je dat?

Om te beginnen: begin nooit bij het begin. Maar ergens in het midden, of aan het eind.  Start met een inzicht, een stelling, of een citaat. 

Of:

Vang aan met een grap.

een goeie hypothetische vraag.

een pakkende dialoog tussen twee mensen

Wat ook kan:

Beschrijf een spannende situatie

Begin met een zintuigelijke gewaarwording of het beschrijven van een detail

Vang aan met een rampscenario

Tip:

Goede boeken en films zijn qua gouden binnenkomers een bron van inspiratie. Maar ook cabaretprogramma’s trouwens. Let er maar eens op. Ze kunnen je op talloze ideeën brengen.

Terug naar het overzicht
Meer dan 16.000 professionals volgden onze trainingen.
wwf ah
nuon menzis
rabobank ohra
mvj kpn
fiat perry sports
philips ing
tno tu-delft
abp abn
achmea ahoy
asr aviko
bp cz
danone dnb
dela fontys
gemeente utrecht haagse hogeschool
ahold politie
reaal unilever
veghel venlo
zwitserleven interpolis
knvb nn
nhl eneco
shell vu wageningen