Omgaan met jaloezie

Als je jaloers bent, wil je iets hebben wat een ander heeft. Het kan daarbij gaan om materiele zaken of eigenschappen. Maar ook om relaties die iemand heeft met anderen. Een andere vorm van jaloezie is een ander iets niet gunnen. Dit wordt meestal afgunst genoemd.

Gebrek aan zelfvertrouwen

Jaloezie heeft alles te maken met gebrek aan zelfvertrouwen. Als je weet wat je waard bent en tevreden bent met jezelf en wat je hebt, is er geen reden om jaloers op anderen te zijn.

Jaloezie is onlosmakelijk verbonden met emoties als:

  • Ongelukkig zijn
  • Zelfmedelijden
  • Slachtoffergevoel
  • Teleurstelling
  • Verdriet
  • Boosheid
  • Agressie


Je kunt er jaloers op zijn dat een ander meer geld heeft dan jij, in jouw ogen mooier is dan jij, vrienden heeft die jij zou willen hebben, dunner is dan jij, een betere/ leukere baan heeft dan jij, enz.

Maar ook bijvoorbeeld als jouw partner vreemd gaat, als jouw ex een nieuwe relatie krijgt, of je beste vriend of vriendin nieuwe vrienden maakt en daardoor minder tijd voor jou heeft. Er zijn zelfs ouders die jaloers zijn op hun kinderen omdat zij mooier, populairder of slimmer zijn.

Jaloezie kan intense lichamelijke sensaties teweeg brengen, zoals:

  • Buikpijn
  • Hoofdpijn
  • Spierspanning
  • Verkramping op je borst
  • Duizeligheid


Jaloezie en moord en doodslag

Jaloezie is er in diverse gradaties. Van lichte emotie, tot jezelf van binnen opvreten. En kan leiden tot leedvermaak als een ander waar jij jaloers op bent iets naars overkomt. Maar ook tot zelfdestructie (bereid zijn om zelf schade te lijden als een ander zijn bezit maar kwijt raakt). In het ergste geval leidt jaloezie tot moord en doodslag. Denk aan familiedrama’s en mensen die hun ex-partner vermoorden.

Jaloezie en negativiteit

Of het nu om heftige gevallen van jaloezie gaat of om mildere vormen die algemeen geaccepteerd zijn in de samenleving, jaloezie levert je niets positiefs op. Omdat het een negatieve emotie is. Zodra je jaloers wordt, kies je meestal uit de volgende mogelijkheden. Dat is een onbewust proces.

  • Je ontkent dat je jaloers bent, vind je jaloerse gedachten en emoties gerechtvaardigd en handelt er naar.
  • Je erkent dat je jaloers bent, vindt het gerechtvaardigd en handelt er naar.
  • Je erkent dat je jaloers bent en veroordeelt jezelf er om.
  • Alle drie de keuzes leveren je geen gevoel van welbevinden op. Je zit in een negatieve spiraal. 

Als je in een negatieve spiraal zit heeft dat negatieve impact op:

  • De kwaliteit van je gedachten. Je gaat cirkel denken, piekeren en doemdenken
  • Je gezondheid. Jaloezie levert stress op en dit heeft invloed op de werking van je immuunsysteem.
  • Je prestaties. Negativiteit kost veel energie en leidt je af van jouw doel.
  • Je uitstraling. Als je niet gelukkig bent, straal je dat uit. Je gelaatstrekken worden harder. Het maak je minder mooi.
  • Je communicatie. Jouw manier van communiceren wordt negatief.
  • Je handelen. Je gaat eerder tot negatieve acties over.


Jaloezie is stilstand

Negativiteit blokkeert je creativiteit, je levenslust, je vermogen om te relativeren en om het goede in anderen te zien. Je bent als je jaloers bent gefocust op tekort en stilstand. Want je bent bang om:

  • Iets te verliezen
  • Iets niet te krijgen
  • Of vindt dat een ander iets niet zou mogen hebben


Het kan ook anders:

Zie jaloezie en de daarmee gepaard gaande emoties als een seintje dat je er klaar voor bent om iets te leren. Jaloezie is namelijk, net als andere negatieve emoties, een kompas dat jou er op wijst dat je de verkeerde kant op gaat. Dat het tijd is om even pas op de plaats te maken en je te bedenken wat jij wilt.

Wil jij je happy of ongelukkig voelen?

Kies je voor het laatste, dan hoef je niets te doen en blijf je ongelukkig. Kies je voor het eerste, doe dan het volgende:

Besteed geen aandacht meer aan de negatieve gedachten en gevoelens die je hebt ten opzichte van de ander of jezelf. Dat betekent dat je ze ook niet gaat analyseren. Probeer niet om deze gevoelens en gedachten te stoppen. Dat lukt namelijk niet. Ze zijn er en mogen er zijn, maar schenk er geen aandacht aan. Beschouw het als een achtergrondmuziekje.

Richt je aandacht op iets anders. Iets waar je heel erg blij en positief van wordt. Wat is jouw passie in het leven? Denk daar bijvoorbeeld aan. Ervaar de positieve energie die door je heen stroomt als jij je aan je passie kunt overgeven. Alles wat aandacht krijgt groeit. Als jij je volle aandacht richt op dingen waar jij blij van wordt, maken negatieve gevoelens en gedachten als vanzelf plaats voor positieve.

Stoppen met denken in tekorten

Een belangrijke manier om jaloezie voortaan te voorkomen is om aan jouw gevoel van eigenwaarde te werken. Dat doe je door te stoppen met het denken in tekorten. En je te richten op overvloed, groei en vooruitgang.

Geef jezelf aandacht

In plaats van jezelf te richten op de angst om iets of iemand te verliezen, richt jij je voortaan op het geven van aandacht aan jezelf, het waarderen van jezelf en het complimenteren van jezelf.

Focussen op dankbaarheid

In plaats van je te focussen op de angst om iets niet te krijgen, focus jij je voortaan op dankbaarheid voor alles wat jij al hebt en nog zult ontvangen.

Overstelp jezelf

De angst dat een ander iets krijgt wat hij of zij volgens jou niet zou mogen krijgen, vervang je door in gedachten jezelf en die ander te overstelpen met cadeau’s, mooie eigenschappen en mensen.

Oefen dit serieus. Het verandert je mindset en maakt je minder vatbaar voor jaloezie!

Lees ook:

Alles over assertiviteit plus 21 tips voor assertieve communicatie

Meer dan 28.000 professionals volgden onze trainingen.
wwf ah
nuon menzis
rabobank ohra
mvj kpn
fiat perry sports
philips ing
tno tu-delft
abp abn
achmea ahoy
asr aviko
bp cz
danone dnb
dela fontys
gemeente utrecht haagse hogeschool
ahold politie
reaal unilever
veghel venlo
zwitserleven interpolis
knvb nn
nhl eneco
shell vu wageningen