Frijters Mindtuning®

Presenteren: de 3 P’s van een topspreker

11 April 2019

Wat alle topsprekers met elkaar gemeen hebben is dit. Zij hebben 3 grote Passies. Check hieronder hoe het zit met jouw 3 P’s. 

Passie voor je onderwerp

Zorg dat je niet alleen begrijpt waar je het over wilt hebben. Maar ook dat je er razend enthousiast over bent. Bij de meeste sprekers zit dit goed. En is er hart voor het onderwerp waarover zij vertellen. Is dit in jouw geval niet zo? Laat het dan over aan iemand die deze passie wel heeft. Want, ben je geen een rasacteur? Dan val je door de mand. Er is niets meer funest dan enthousiast trachten te vertellen over iets waar je in het echt helemaal niet warm voor loopt. Je publiek heeft dat al snel in de gaten.

Heb je wel passie voor het onderwerp? Toon het dan ook. Wees aanstekelijk enthousiast. Het less is more gaat in dit geval niet op. Als spreker heb je al snel het gevoel dat je overdrijft, terwijl dit bij jouw publiek heel anders overkomt.

Passie voor je publiek

Passie voor je publiek is bij de meeste sprekers al wat minder vanzelfsprekend. Het houdt in dat je oprechte interesse hebt in je toehoorders. Dat je iets voor hen wilt betekenen. Dat je begrijpt wat jouw publiek wil horen. Waar verlangen zij naar? Welke leegte willen zij opgevuld zien? Welke emotie ligt daaraan ten grondslag? Op welke vraag zoeken zij een antwoord? Kortom: ga eens in de schoenen van jouw publiek staan. Welke waarde kun jij ze geven? Te vaak zie ik nog dat sprekers uitgaan van wat zij willen vertellen in plaats van wat hun toehoorders willen horen. En iets komen halen in plaats van brengen. Ga eens bij jezelf na hoe dit bij jou zit. Ligt jouw focus op wat jij met je presentatie wilt bereiken? Transformeer dit dan in oprechte aandacht voor wat jouw publiek bereiken wil.

Passie voor het podium 

Doe jij er een moord voor om je verhaal voor het voetlicht te brengen? Voor veel sprekers is het geven van een presentatie eerder een noodzakelijk kwaad. Of iets dat er nu eenmaal bij hoort. Maar niet iets waarvoor ze staan te trappelen van ongeduld.

Ooit kampte ik zelf met dit euvel. Mijn creativiteit stak ik zodoende niet in het creëren van pakkende verhalen. Die ging naar het steeds dikker wordende smoezenboek om onder spreken in het openbaar uit te komen. Inmiddels is spreken voor groepen al meer dan 25 jaar mijn grote liefde. Net zoals mijn hart vol is van het onderwerp ‘presenteren en spreken in het openbaar’. En ik daar nooit over uitgepraat raak. Ik voel grote passie voor mijn publiek. Want ik weet precies hoe het is om in hun schoenen te staan. 

Er zijn talloze zaken te noemen die jouw podium presentatie-plezier volkomen bederven:

•         Angst voor kritiek van het publiek

•         Twijfel over jouw presentatievaardigheden

•         Gebrek aan voldoende inzicht en vaardigheden

•         Slechte ervaringen met presenteren

•         Onvoldoende resultaat bij eerdere presentaties

•         Angst om te falen 

Wellicht kun je het rijtje zelf aanvullen als je geen passie hebt voor het podium.

Het is zaak om hier dringend iets aan te doen. Dat doe je niet door je bezig te houden met de oorzaak. ‘Ik vind het eigenlijk niet leuk, want…’ ‘Ik zie er tegenop, omdat…’ 

Je geeft jezelf daarmee namelijk een alibi. Je bevestigt en verankert het beeld dat je van jezelf hebt. Dat in de spotlights staan met jouw verhaal niet iets is om reikhalzend naar uit te kijken. Dat je het niet kan, niet durft, enz. 

Motivatie mantra

Maak daarom een motivatie mantra voor jezelf. Waarom je wel staat te trappelen van ongeduld om je stem te laten horen. Hoe fijn, mooi en leuk het is om met jouw expertise en ervaring jouw publiek iets waardevols te geven. Als voorbeeld geef ik jou mijn motivatie: 

''Het is geweldig om wat ik heb onderzocht, ontwikkeld en getest aan anderen over te brengen. Het podium is mijn thuis. En ik ga ervoor zorgen dat mijn publiek met een boodschap naar huis gaat waar ze ook echt hun voordeel mee gaan doen.''

Naar video-tips >

Naar trainingsaanbod >>>


Terug naar het overzicht
Meer dan 28.000 professionals volgden onze trainingen.
wwf ah
nuon menzis
rabobank ohra
mvj kpn
fiat perry sports
philips ing
tno tu-delft
abp abn
achmea ahoy
asr aviko
bp cz
danone dnb
dela fontys
gemeente utrecht haagse hogeschool
ahold politie
reaal unilever
veghel venlo
zwitserleven interpolis
knvb nn
nhl eneco
shell vu wageningen