Contact maken met je publiek: zien en gezien worden
Stel je eens voor dat je op een feest bent en onderdeel uitmaakt van een groepje mensen. Eén daarvan voert het grootste woord, maar kijkt nooit in jouw richting. Dan voel je je al snel buitengesloten, toch? Dikke kans dat je een andere groep of individu opzoekt die wél oog voor jou heeft. Want ieder mens wil gezien worden. Letterlijk én figuurlijk. Dus ook jouw publiek wil dat, wanneer jij het woord voert. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw toehoorders ervaren dat jij ook echt tegen hen spreekt?
Wat doe jij?
Ga eens bij jezelf na: kijk jij eerst rustig rond, voordat je van wal steekt? Dus: laat jij je blik langs alle aanwezigen glijden? En, als dat door de groepsgrootte onmogelijk is, kijk je dan beurtelings groepen mensen aan? Blijf je dat ook doen tijdens je gehele presentatie?
Of begin je meteen te spreken? Kijk je tijdens je presentatie bewust langs de mensen heen of tussen de mensen door? Het kan ook zijn dat je je blik alleen richt naar personen die jij belangrijk acht. Of, die je goed kent.
Nog erger is het als je over de hoofden van je publiek heen naar een punt achter hen staart. Omdat je ooit ergens gehoord hebt dat dit prima werkt als je niet weet waar je kijken moet. Het werkt inderdaad, maar dan wel averechts…
Alleen door echt naar mensen te kijken maak je contact. En geef je jouw publiek de boodschap dat je oprecht geïnteresseerd in ze bent.
Durf te kijken
Het is één van de eerste dingen die ik cursisten leer. Om van links naar rechts en weer terug naar hun toehoorders te blijven kijken. Met maar één doel trouwens. Om te zien of ze je boodschap begrijpen.
Je legt zo niet alleen verbinding met jouw publiek. Je ervaart ook veel meer rust en ruimte van binnen. En ook dat komt jouw presentatie ten goede.
Want, zodra je niet durft te kijken en jij je blik vernauwt, vernauw van je van binnen. Alles verkrampt en dat heeft zijn weerslag op hoe jij je voelt en op jouw prestatie.
Als je gaat staren naar 1 punt, gebeurt er ook iets dat je niet zou moeten willen. Je keert naar binnen en geeft horrorscenario’s een kans. Je gaat je bijvoorbeeld voorstellen hoe jouw publiek kritisch naar jou kijkt. Jouw brein kent het verschil niet tussen verbeelding en werkelijkheid. Sterker, het reageert sneller op een innerlijk beeld dan op wat je ogen waarnemen. En maakt in dit geval dan stresshormonen aan.
Een goede raad
Ik raad iedereen aan om van goed om je heen kijken een gewoonte te maken. Ook in het dagelijks leven. Dus als je op straat loopt of ergens in een ruimte bent. Je algehele welbevinden en uitstraling worden er ook nog eens beter van. Zo wordt het na verloop van tijd een prettig automatisme.
Ik kan het niet genoeg benadrukken. Zodra, jouw publiek ervaart dat jij hen letterlijk ziet, wordt jouw boodschap persoonlijk. En krijgen jouw woorden lading en komen binnen.
Wil je meer leren over contact maken met je publiek en presenteren met impact, oefenen in de praktijk en waardevolle feedback en tips krijgen? Kijk dan bij ons aanbod van pesentatietrainingen.
Heb je hulp nodig bij het kiezen van de training die het beste bij jou past? Bel gerust voor vrijblijvend advies: 0182-612345.