Mediatraining; hoe houd je de regie in eigen hand?
Bij mediatraining wordt vaak gedacht: dat is iets voor hotemetoten. Voor mensen op hoge posities zoals politici en andere bestuurders… Voor woordvoerders van grote instanties en bedrijven… Voor sporters en andere beroemdheden… Niets is minder waar! In deze blog lees je waarom mediatraining iederéén aangaat, wat het je oplevert en hoe.
Van 2 tv-zenders naar een enorm uitgebreid medialandschap
De tijd dat er in Nederland 2 tv-zenders waren en een paar grote kranten en tijdschriften, ligt alweer ver achter ons. In die tijd waren mediaoptredens lang niet voor iedereen weggelegd. Maar het medialandschap vandaag de dag is zo enorm uitgebreid dat bijna iedereen er in meer of mindere mate mee te maken heeft. Denk bijvoorbeeld aan het profileren van jezelf, je dienst, product, boodschap of bedrijf via talloze lokale en regionale nieuwsplatformen, online nieuwsverstrekkers en de socials. En wat te denken van video’s op je website, YouTubefilmpjes, webinars, vlogs, enz. Zelfs online vergaderingen en overleg zijn een vorm van media-optreden. Wil je hierbij iets bereiken, invloed hebben en overtuigend overkomen, dan zal je het gemiddelde echt mogen overstijgen.
Want jouw reputatie, welke indruk je maakt met je verhaal en of je woorden überhaupt doel treffen; het staat of valt allemaal met de wijze waarop je met al deze media weet om te gaan. De tijd dat je alleen al indruk maakte als je van deze kanalen gebruik wist te maken, is allang voorbij. Het is dan ook niet de vraag óf, maar hóe je met media omgaat.
Mijn eigen ervaring met media
Mijn eigen eerste ervaringen met media dateren van meer dan 3 decennia geleden. Ik was in die tijd actief als zakenman op een heel ander gebied dan nu. Officieel het woord voeren was in die tijd ook niet bepaald mijn hobby. Ik had een uitvinding gedaan om op duurzame wijze afval te verwerken en kreeg wereldwijd octrooi. De media raakten er niet over uitgeschreven. Zelfs tot ver over de landsgrenzen. Op een dag werd ik uitgenodigd om in een tv-programa over mijn uitvinding te vertellen. De opnames in de televisiestudio moesten een aantal keer worden overgedaan. Want uitgebreid, laat staan boeiend vertellen, ho maar. Ik had alle informatie paraat, maar kon er gewoonweg niet bij komen. Na drie zinnen was ik uitgepraat.
Door het oog van de naald…
De programmamakers hadden iets heel anders voor ogen. Zij wilden een verháál. Pas na ettelijke keren overdoen, werd ik relaxter en kwamen de juiste woorden uiteindelijk vanzelf. Met het gemonteerde eindresultaat was iedereen tevreden. Maar ik was door het oog van de naald gekropen. Zou ik live op televisie zijn geweest, dan had het heel anders uitgepakt. Je krijgt in zo’n geval maar één kans. En die moet je verzilveren. Want wat je zegt en hoe je het zegt heeft veel meer impact wanneer het vereeuwigd wordt door het alziend oog van de camera. Maar ook als het wordt opgetekend door de schrijvende media is het belangrijk om niets aan het toeval over te laten. Als een media performance niet is geworden wat je graag had gewild, kun je er immers steeds opnieuw mee worden geconfronteerd. Dat was vroeger al zo en nu niet anders.
Inmiddels is spreken en presenteren sinds jaar en dag mijn professie. 31 jaar, om precies te zijn. Het vak kent voor mij geen geheimen meer. Ook gebruik ik succesvol alle mediakanalen die tegenwoordig beschikbaar zijn en laat het allemaal in mijn voordeel werken. Een eerste vereiste daarbij is dat je altijd de regie in handen hebt en houdt. Hoe zit het wat dat betreft met jou?
7 vragen die je inzicht geven
Beantwoord onderstaande vragen eens voor jezelf:
*Voel jij je zelfverzekerd tijdens media-optredens?
*Kun jij effectief en professioneel omgaan met media-interviews?
*Weet jij hoe je in control blijft en vragen op de beste wijze beantwoordt?
*Kun jij je boodschap via online kanalen helder en met overtuigingskracht overbrengen?
*Weet je hoe je je stem, lichaamstaal en mimiek op de juiste wijze inzet?
*Lukt dit alles jou ook wanneer je onverwachts in een media-situatie terechtkomt?
*En blijf je geloofwaardig overeind in crisissituaties?
Kun je bovenstaande vragen niet met een volmondig ‘ja’ beantwoorden, dan is het de moeite waard om een mediatraining voor bedrijven of persoonlijke mediatraining te volgen.
Wat leer je tijdens een mediatraining?
Een training in media-performance en -woordvoering geeft je inzicht in hoe je verbaal en non-verbaal overkomt en wat je hierin kunt verbeteren.
Je weet na afloop hoe je jezelf in de picture speelt en de regie behoudt.
Of het nu gaat om het geven van interviews, het maken van een statement, vloggen, het hosten van een webinar, met impact deelnemen aan online vergaderingen, het geven van een presentatie, of sollicitatie-video.
Mediatraining bij SPREEK
Onze mediatraining ‘Zelfverzekerd presenteren voor de camera’ is een praktische training op maat. Het gaat er in deze training om waarin jij je wilt bekwamen. Denk bijvoorbeeld aan:
✓ Hoe je omgaat met een interview en de beste antwoorden geeft
✓ Hoe je omgaat met de camera en verbinding maakt met je luisteraars
✓ Hoe je een verhaal voor de camera goed opbouwt
✓ De juiste houding en mimiek gebruiken
✓ Hoe je je stem op de juiste wijze inzet
Onze ervaren trainer gaat gedreven met je aan de slag. Daarbij is veel ruimte voor oefenen in de praktijk en het implementeren van feedback.
Naar gelang jouw leerdoelen doe je ervaring op in het presenteren van jezelf voor de camera en het geven van een (bedrijfs)presentatie, statement, of vraaggesprek, het leren van interviewtechnieken die altijd werken, waar een aankondiging van een programma aan moet voldoen en hoe je afsluit met een call to action.
Wil je direct aan de slag met het verbeteren van jouw media-performance?
Ga naar: