Overtuigingskracht bij het presenteren
Preken voor eigen parochie kunnen we allemaal. Maar hoe trek je twijfelaars over de streep, laat je een publiek van mening veranderen, breng je anderen samen, of creëer je enthousiasme voor iets wat mensen nog niet kennen? Het vraagt om overtuigingskracht bij het presenteren. Hoe gaat dat in z’n werk? We geven je 7 tips.
Tip 1 – Bepaal je doel
Bepaal het doel van je presentatie. Wat wil je bij je toehoorders bereiken? Op welke manier wil je dat ze in actie komen? Wil je dat zij een aankoop of donatie doen, een lidmaatschap afsluiten, een gedragsverandering doorvoeren, een dienst afnemen, naar een website gaan, of een social media account volgen…?
Tip 2 – Vertaal je boodschap naar emotionele waarde
Er is iets dat beter verkoopt dan producten en diensten: emotionele waarde. Met andere woorden: mensen lopen warm voor een levens veranderende positieve ervaring. Zorg daarom dat de manier waarop jouw product, dienst of boodschap een gunstige impact heeft op levens van mensen duidelijk tot uiting komt in jouw presentatie. Ga er daarbij niet klakkeloos van uit dat wat jou blij maakt, ook geldt voor jouw toehoorders. Verplaats je écht in hen en sluit daar naadloos op aan.
Tip 3 – Communiceer je drijfveer
‘Alles voor een glimlach…’ ‘Omdat jij het waard bent…’ ‘Om de beste producten op aarde te maken en de wereld beter achter te laten dan we hem aantroffen…’ Het zijn enkele voorbeelden hoe bedrijven communiceren waarom ze doen wat zij doen. Het ‘waarom’ zet mensen eerder in beweging dan als je het eindeloos hebt over wat en hoe je doet wat je doet. Communiceer tijdens je presentatie dus, naast de impact die jouw product, dienst of boodschap heeft op de levens van je publiek, ook duidelijk jouw drijfveer.
Tip 4 – Giet je boodschap in één of meer verhalen
Vertel verhalen. Want een verhaal zorgt voor structuur waardoor je luisteraars dingen beter opnemen en onthouden. Daarnaast wekken verhalen emotie op. Ook dat resulteert erin dat je publiek beter onthoudt wat je zegt. Ga je zelf maar na. Zodra je ergens een emotie bij voelt, herinner jij je dit beter en langer dan als je iets hoort, ziet of meemaakt waar je niet warm of koud van wordt. Een goed verhaal triggert je publiek om na afloop van je presentatie gehoor te geven aan het doel dat je voor ogen hebt. Bijvoorbeeld uit empathie, enthousiasme of een gevoel van urgentie.
Voorbeelden van verhalen
Er zijn allerlei manieren om je boodschap te verpakken in een verhaal. Beschrijf bijvoorbeeld een project als een reis. Verwerk je boodschap in een sprookje. Of maak vergelijkingen met sport, het dierenrijk, de natuur of kies een andere metafoor die tot de verbeelding van mensen spreekt. Een boodschap als: ‘Kinderen krijgen veel te veel toegevoegde suiker naar binnen, zou je kunnen vangen in onderstaand verhaal:
‘Stel je eens voor. Je kind heeft trek in iets lekkers. Het grijpt naar een doos suikerklontjes en pakt er 19 uit om die vervolgens voor jouw neus op te peuzelen… Het is in veel gezinnen de realiteit van ieder dag! Ik heb het dan niet over de suiker die van nature in fruit, groente, granen, peulvruchten en dergelijke zitten. Maar in bewerkte etenswaren dat achteloos door kinderen naar binnen wordt gewerkt. Het gaat per kind om bijna 27 zakken suiker per jaar. Even voor de beleving: dat ziet er zo uit…’ (Je zou om het nog krachtiger te maken 27 kilozakken suiker kunnen laten zien).
En een abstract cijfer als: ‘Onderzoek toont aan dat afgelopen jaar 1,6 mensen burn-out waren’, kun je bijvoorbeeld tot leven brengen door eraan toe te voegen: ‘Stel het je even voor mensen; dat is vergelijkbaar met 29 afgeladen voetbalstadions naast elkaar. En dan doel ik op de Johan Cruijff ArenA… Tot aan de nok toe gevuld met supporters… En dat keer 29… En dus niet die van een plaatselijke amateurvoetbalclub.’
Tip 5 – Creëer herkenbare hoofdpersonen
Gebruik als het even kan levendige hoofdpersonen in je verhalen waarmee je publiek zich kan identificeren om je overtuigingskracht tijdens het presenteren te vergroten. Die karakters kunnen staan voor jouzelf, je medewerkers, klanten, enz. Geef ze ook een naam. Dat maakt het verhaal echt en makkelijker om te volgen. Vertel bijvoorbeeld het verhaal van Eric, een klant die dankzij jouw product, dienst of boodschap een probleem heeft opgelost. Een probleem dat herkenbaar is voor het gros van jouw publiek. Beschrijf het probleem en wat er gebeurde, met alle emoties van Eric die er bij komen kijken. Vergeet hierbij niet om de levens veranderende impact (tip 2) die Eric uiteindelijk ervaart ook in je verhaal aan bod te laten komen.
Tip 6 – Neem een zelfverzekerde houding aan
Overtuigingskracht tijdens het presenteren gaat samen met een houding die vertrouwen geeft. Dat betekent dat je rechtop staat en je hoofd meedraait in de richting waarin je kijkt als je mensen toespreekt. Want zodra je in elkaar gedoken staat, je schouders laat hangen of vanuit je ooghoeken kijkt in plaats van recht vooruit, geef je signalen af die gebrek aan vertrouwen in de hand werken bij je publiek. Ook als je niet naar je publiek durft te kijken, neemt je geloofwaardigheid af.
Kijk vrijelijk rond, terwijl je spreekt. Het werkt naar 2 kanten, want hoe meer je durft te kijken, hoe rustiger jij je gaat voelen en hoe meer vertrouwen je toehoorders in jou en je boodschap krijgen.
Tip 7 – Gebruik de kracht van het vertellen
Je overtuigingskracht tijdens het presenteren wordt nog groter als je gebruik maakt van de kracht van het vertellen. Dat betekent dat jij je stem en lichaam gebruikt om je woorden geloofwaardigheid en kracht mee te geven. Monotoon, te zacht en/of steeds in hetzelfde volume en tempo spreken voegt niets toe. Je autoriteit laten gelden door je stem te verheffen, het gebruiken van krachtermen, je toehoorders te overrulen of verbaal in een hoek drukken, ook niet. Sterker, dit werkt averechts.
Wat wel werkt is dit:
Leef je in, zie voor je wat je wilt vertellen en geef dat door. Laat personages uit je verhaal ook gerust eens spreken. Vervang dan bijvoorbeeld een zin als: ‘Eric had een probleem’, voor: ‘Ik heb een probleem’, bekende Eric. En: ‘Eric klopte bij mij aan voor hulp’ voor: ‘Ik heb je hulp nodig’, zei Eric. Het maakt dat je verhaal meer en meer gaat leven voor je publiek.
Wissel wat je vertelt ook af qua snelheid van spreken en volume. Pas dit aan, aan de inhoud van je verhaal. Varieer ook in tonen van hoog naar laag naar gelang het onderwerp van de zinnen die je uitspreekt. En las spreekpauzes in wanneer je iets wilt benadrukken of om spanning toe te voegen. Je mimiek en handgebaren gaan dan vanzelf meedoen.
Heb je last van spreekangst? Dan is de Masterclass Spreekangst de ideale keuze>>