Hoe leer je pitchen als een pro?
Pitchen als en pro is jezelf verkopen. En daarmee jouw product of dienst. Zodat een beslisser onmiddellijk je gezicht weer voor zich ziet, zodra er iemand nodig is met jouw kennis en kunde. En jouw naam als eerste noemt, wanneer iemand anders een professional zoekt. Dat is wat een dijk van een pitch doet.
Je bent binnen jouw branche een professional. Wat pitchen betreft zou je hetzelfde mogen eisen. Want pitchen, dat doe je er niet even bij. Het is iets waar je verdomd goed in mag zijn.
- Wie ben je?
- Waarom doe je wat je doet?
- en what’s in it for me?
Dat is het wat elke beslisser wil weten.
Hoe onderscheid je jezelf?
Laten we er echter geen doekjes om winden; in jouw branche zijn er talloze ondernemers die hetzelfde doen of aanbieden als jij. En die vissen allemaal in dezelfde vijver. Jouw vijver…
Want:
- Tijdens een offertepitch ben jij niet de enige met een goed product, passende dienst, scherpe prijs en uitmuntende service.
- De uitnodiging voor een sollicitatiegesprek valt niet enkel bij jou in de brievenbus, vanwege je indrukwekkende cv.
- Op een netwerkbijeenkomst presenteert iederéén zich als de ideale partij.
- En of je nu in de lift, op een verjaardag of elders de vraag beantwoordt: ‘Wat doe jij?’, talloze anderen doen dit op hetzelfde moment ook. Overal en altijd.
Ben jij in staat om deze kansen optimaal te benutten? Of doe je wat je goeddunkt? Hier en daar misschien wat aangevuld met goedbedoelde adviezen en ‘van horen zeggen’s’ die een eigen leven zijn gaan leiden?
Natuurlijk, je kunt niet alle potentiële klanten of opdrachtgevers binnenhalen. Of ervoor zorgen dat iederéén die je hebt gesproken, jou altijd aanbeveelt bij anderen. Maar daar heel dichtbij komen, dat kan dus wel.
Vraag jezelf eens af:
Ben jij iemand die na een pitch vaker dan je lief is naast het net vist? En die twijfelt of je wel alles hebt gedaan wat mogelijk is? Dat het blijft knagen. Had ik niet beter dit kunnen zeggen, of dat? Wat nou als ik…
Kom je vaak niet krachtig genoeg over, omdat de zenuwen je zoveel parten spelen?
Of, stel jij jezelf regelmatig de vraag: ‘Waarom lukt het me niet om die ander te overtuigen, terwijl mijn pitchverhaal er toch echt een is volgens het boekje?’
Beantwoord dan eens de 10 onderstaande vragen voor jezelf:
- Weet jij zeker hoe een goed verhaal eruit ziet?
- Weet jij hoe je vanaf de eerste seconde een gevoel van vertrouwen creëert bij je potentiële opdrachtgever? Ook als die je nog niet kent?
- Weet jij wat alle ins en outs van spreken in beïnvloedingstaal zijn?
- Weet jij hoe de techniek werkt waarbij de juiste woorden automatisch in je opkomen?
- Weet jij hoe je op simpele wijze voorkomt dat je te snel gaat spreken?
- Weet jij hoe je vanaf de eerste seconde écht contact maakt met je felbegeerde klant?
- Weet jij hoe je ideaalbeelden tovert op het innerlijke beeldscherm van je toehoorders?
- Weet jij hoe je non verbaal je pitch de meeste kracht bij zet?
- Weet jij hoe je angst en hoge adem kunt voorkomen tijdens jouw pitch?
- En mocht je dit allemaal weten, ben jij ook in staat om het succesvol in de praktijk toe te passen?
Luidde jouw antwoord één of meer keer ‘nee’? Dan zal een een training Spreken in het openbaar van Spreek jou en je bedrijf of afdeling ontzettend veel meerwaarde opleveren.
Bekijk hieronder de aflevering van Spreek-TV over zakelijk pitchen: