Interactie met je publiek tijdens een presentatie
Een goede presentatie is tweerichtingsverkeer tussen jou en je publiek. Want als je de kunst van het presenteren verstaat, zijn ook jouw toehoorders actief. Hoe breng je interactie met je publiek tot stand? Lees hier de do’s & don’ts.
Ooit vroeg een cliënt mij om als laatste spreker op een congres voor retailers te spreken. Voor mij waren 7 sprekers die allen 15 minuten het woord mochten voeren. Ik kreeg als uitsmijter een half uur. Want als laatste spreker hoor je echt iets neer te zetten, waardoor het congres zo blijft hangen dat de organisatie voor het jaar erop weer van een volle bak verzekerd is. Ik was enthousiast over de uitnodiging en zegde toe dat ik zou komen spreken.
Wervelende show
Toen ik enkele weken later de brochure kreeg, las ik dat ik een wervelende show zou geven. Toen had ik opeens een ‘probleem’, want een wervelende show, die geef ik niet. Helaas was het te laat om te vragen om de brochure aan te laten passen. Die was al verstuurd naar 50.000 mensen en bedrijven… Ik besloot er dus toch maar gehoor aan te geven.
Toen het zover was, wist ik de zaal inderdaad te pakken. Op de voorste rij zat ongeveer 10 miljard aan investeringskapitaal. Ik wees naar een aantal van hen: jij, jij, jij en jij, kom allemaal bij me op het podium. En daar stonden vervolgens 8 personen die keurig deden wat ik van ze vroeg. En inderdaad, het was wervelend.
Haast om weg te komen
Maar toen gebeurde het. In de zaal zaten 400 managers en ondernemers. En veel van hen dachten, toen het groepje het podium mocht verlaten, voordat hij mij op het podium vraagt, ben ik weg!! En inderdaad, in de minuut reuring die ontstond toen de investeerders van het podium afliepen, zag ik uit mijn ooghoeken een stuk of veertig mensen die haast maakten om de zaal te verlaten…
Een absolute don’t
Dit is het risico dat je loopt wanneer je niet goed nadenkt over de wijze waarop je interactie met je publiek tot stand gaat brengen. Het is niet voor niets dat de voorste rijen meestal het langst leeg blijven als er iemand gaat spreken. Het publiek op de eerste rijen loopt een grotere kans om vragen te krijgen of betrokken te worden bij een presentatie. Veel mensen voelen zich daar ongemakkelijk bij omdat ze verlegen zijn of bang om direct aangesproken te worden. Ze willen niet dat opeens alle aandacht op hen wordt gericht. Mensen aanwijzen of zomaar vragen gaan stellen is dus een absolute don’t als spreker, zoals ik ook al illustreerde met mijn eigen verhaal. Maar welke vormen van interactie werken dan wel als je een presentatie geeft?
Wat doet een top spreker?
Een top spreker maakt dat jij als luisteraar na afloop van het verhaal de wereld wilt veranderen, of verliefd wordt op het product of dienst waarover werd verteld. En dat je de actie wilt ondernemen die de verteller met het verhaal wil bewerkstelligen. Omdat jij meedeed in het verhaal. Van het begin tot het eind. Er emotioneel bij betrokken bent geraakt. Dit gebeurt als een spreker de kunst van het vertellen verstaat en je door hem of haar in het verhaal wordt meegenomen. En hoeft helemaal niet gepaard te gaan met allerlei indrukwekkende of ingewikkelde vormen van interactie en/of het gebruik van technische snufjes.
Tips voor interactie met je publiek
Wanneer het niet om avond- of dag vullende programma’s gaat, kun je volstaan met less is more. Het effect van subtiele en simpele vormen van interactie is in zo’n geval heel geschikt om iedereen in jouw presentatie mee te nemen:
- Maak contact door goed rond te kijken zodat iedereen ervaart dat je tegen hem of haar spreekt en jouw luisteraars op hun beurt hun volle aandacht op jou en je verhaal richten.
- Las pauzes in en blijf dan ook rondkijken om te zien of je boodschap indaalt.
- Vraag het publiek om op te staan, hun hand op te steken, of deel te nemen aan een korte fysieke activiteit als dat echt van toegevoegde waarde is. Omdat iedereen dan meedoet voelt niemand zich bekeken.
- Als je wel een groepje mensen naar voren haalt, zal dat altijd op vrijwillige basis mogen zijn. Als je vraagt: wie wil er…, dan ben je er zeker van dat mensen die naar voren komen zich daar ook echt prettig bij voelen.
- Ga nooit 1 op 1 tegen iemand praten. Blijf rond kijken naar iedereen die bij jou op het podium staat en kijk ook beurtelings naar het publiek. Zorg ervoor dat het publiek nooit tegen jouw rug aankijkt. Zo blijf je in contact en krijg je aandacht terug.
- Bewaar het stellen van vragen tot het einde. Het lijkt sympathiek en interactief om te zeggen dat vragen tussendoor stellen prima is, het zorgt echter voor stagnatie en ruis. Het kan je van de rode draad afbrengen. Ook loop je het risico dat niet alle aanwezigen zitten te wachten op al die extra informatie die een vraagsteller wil hebben. Je kan er bovendien door in tijdnood komen zodat je wat je wilde vertellen niet allemaal kwijt kunt. Vertel daarom aan het begin van je presentatie dat er na afloop voldoende tijd is om vragen te stellen.
- Spreek tijdens de vragenronde ter afsluiting niet enkel tegen de vragensteller. Betrek ook dan het hele publiek erbij door rond te blijven kijken.
- Besef dat ook jouw stemgebruik en non-verbale ondersteuning ervoor zorgen dat er tweerichtingsverkeer ontstaat tijdens een presentatie. Hoe boeiender jij spreekt en overkomt, hoe gemakkelijker jij je toehoorders meeneemt in jouw verhaal en dit voor hen gaat leven.
Ga eens goed met deze tips aan de slag die het tweerichtingsverkeer van jouw presentaties zullen bevorderden. Je publiek zal er actief door gaan luisteren en van wat jij vertelt zich gemakkelijk een voorstelling kunnen maken.
Smaakt het naar meer en wil je door ons worden getraind in openbaar spreken?
Bekijk hier ons aanbod van trainingen op locatie >>