Presenteren: overtuigend en inspirerend
Wat is presenteren?
Presenteren is mondeling informatie overbrengen op anderen. Het kan daarbij gaan om verschillende zaken zoals een visie, een mening, een boodschap, een uitleg, idee, jaarcijfers, een uitvinding, stand van zaken, het promoten van een product of dienst, etc. Je zet je boodschap, product, dienst of bedrijf neer met de bedoeling om een bepaald effect te creëren. Lees hier hoe je van goed presenteren gaat naar beter en best.
Overtuigend presenteren gaat verder dan een goede presentatie
Overtuigend presenteren gaat verder dan gewoon goed presenteren. Met een overtuigende presentatie zet je als spreker jouw publiek aan het denken. En het creëert een mogelijkheid dat je toehoorders serieus over je idee, product of visie gaan nadenken.
Inspirerend presenteren heeft nog meer impact
Maar het kan nog beter. Waar overtuigend presenteren eerder lijkt op hoe politici nieuwe kiezers willen winnen, is inspirerend presenteren een vaardigheid die een stuk verder gaat. Een inspirerende speech of voordracht maakt emoties los, zet mensen in beweging en heeft een langdurige impact.
Waarom presenteren de belangrijkste vaardigheid is
Wat een presentatie belangrijk maakt, is dat telkens wanneer je presenteert het een kans is om je bedrijf, product, visie of jezelf meerwaarde te geven. Is je presentatie minder goed, dan neemt de waarde van alles af. Als je een overtuigende én inspirerende presentatie geeft, neemt alles wat je vertegenwoordigd in waarde toe. Bovendien groeit je zelfvertrouwen als je vaardig bent in presenteren, inspireer je anderen en zorgt het voor teambuilding. Er bestaat geen betere training die je vaardig leert presenteren op alle fronten dan de training Spreken en presenteren als een leider. Heb je interesse? Klik hier.
Een interne presentatie
Geef je een binnen je organisatie een presentatie over je eigen visie op een bepaald onderwerp? Dan weet je de kernboodschap en die kun je zo uit je mouw schudden. Zo komt jouw presentatie natuurlijk en authentiek over. Het is een kunst die je kunt aanleren en een kans om jezelf intern goed op de kaart te zetten.
Topsprekers
Het is een van de meest bijzondere gebeurtenissen rondom spreken in het openbaar; de beste sprekers komen binnen, maken contact met hun omgeving, pakken de rust om het publiek stil te krijgen, kennen hun kernboodschap en de juiste call to action en houden al voor ze iets gezegd hebben het publiek vast.
Verbaal meesterschap
Een goede presentatie is vandaag de dag niet goed genoeg om je publiek mee te krijgen. Beter presenteren dan goed, is een minimale voorwaarde om je publiek op scherp te zetten. Inspireren is de overtreffende trap van verbaal meesterschap. Dit betekent: je tekst doet er nog steeds toe. En of je bijvoorbeeld je mening helder uiteen weet te zetten om een bepaald doel te bereiken, ook. Maar hoe je iets zegt en hoe je stem zich aanpast bij het onderwerp, plus je uitstraling en waarneming, bepaalt of je mensen werkelijk inspireert. En ze niets liever willen dan blijven luisteren.
Je stemgebruik
Het is van minder belang of je perfect en zonder accent spreekt. Belangrijker is het dat jij ritmisch spreekt. En afwisselend hard en zacht, snel en langzaam, vrolijk en serieus je verhaal vertelt. Met korte en lange pauzes en hoog en laag. En dat ook de aardige dingen die je zegt resoluut klinken. Je stem is een belangrijk instrument waarmee je mensen meevoert in je verhaal en hen overtuigt.
MTRT ™
Pieter Frijters ontwikkelde MTRT™ (Mind, Toon, Ritme Taal). Een spreektaal met het juiste ritme, volume en tonen die direct doordringt in ieders brein. Een must voor sprekers, coaches en therapeuten. Helaas zijn er nog weinig docenten, leiders, trainers, coaches en therapeuten die dit beheersen. Wil je mensen echt inspireren, dan is het van belang dat je in deze taal leert spreken. Een overtuigende presentatie valt of staat met je stemgebruik
Het nadeel van lange voorbereiding
Een presentatie goed voorbereiden is het halve werk. Maar des te langer je je eigen verhaal voorbereidt, des te meer je bent gefocust op wat je zegt en des te minder op hoe je iets zegt. Het maximale wat je in zo’n geval kunt bereiken, is dat je een presentatie geeft met een logische opbouw. Echter zonder dat het veel impact heeft. Want tijdens je presentatie ben je te veel bezig met je tekst, je volgorde en te weinig met je publiek.
Voordeel van weinig voorbereiding bij presentaties
Maximale kennis over wat je presenteert, zorgt meestal voor minder overtuigende presentaties. Want je vindt dat je over alles wat je zegt ook een uitgebreid uitleg moet geven. Begrijpen waar het om gaat en nog beter: begrijpen wat je publiek van jou graag wil weten, dat is de betere manier waarop je een presentatie voorbereidt. Trouwens ook als je iets online presenteren gaat. Je bent dan in staat om je puur op je presentatie te richten en verbinding te maken met je publiek. Weinig voorwerk doen, en zeker niet uit den treure je tekst oefenen, is daarom een must wil je mensen overtuigen of inspireren met jouw verhaal. De beste sprekers houden zich aan de kernboodschap.
Wil je de training Spreken en Presenteren als een leider bekijken? Klik hier.
Regisseer je publiek
Het is de bedoeling dat je de regie over je publiek hebt. Want dan weet je zeker dat het stil blijft in de zaal en je iedereen meekrijgt. Hoe fijn is het als je publiek ademloos naar je verhaal luistert… Hoe je dat voor elkaar krijgt is in een zin uit te leggen. En dan denk je waarschijnlijk: maar zo simpel kan het toch niet zijn?! Het is een vaardigheid die iedereen kan leren en waar durf voor nodig is.
Het zijn dit soort presentatietechnieken die je tijdens een training leert toepassen. En die jou het zelfvertrouwen geven om op een hoger niveau met verve te presenteren.
Spreekangst of teveel stress
Sta je tijdens je presentatie onder spanning omdat je bang bent om af te gaan of om je tekst te vergeten, dan laat je vermogen om je luisteraars een innerlijke film voor te schotelen het afweten. Je bent namelijk gefocust op je hart, je ademhaling, transpiratie, trillen, droge mond of iets anders. En dat heeft effect op jouw presentatie.
Je publiek heeft dat niet direct in de gaten. Maar het valt te betwijfelen of jouw presentatie en wat je wilt vertellen dan nog echt krachtig en inspirerend is. Een beetje spanning mag natuurlijk wel, want die leidt naar de kick van de overwinning. Pieter Frijters schreef hier het boek over: Vroeger had ik spreekangst
Uitstraling
Je uitstraling doet ertoe. Wil je boeiend presenteren, dan mag je werken aan een rustige houding, de wijze waarop je waarneemt en hoe jij je stem gebruikt tijdens het praten. Maar ook de manier waarop je beweegt en de stand van je hoofd spelen een grote rol. Doe je dit goed, dan vul je de zaal met executive presence.
Hoe presenteer je in de boardroom
Presenteren in de boardroom; hoe doet je dat? Nou, niet met veel tekst of veel Powerpoint sheets. In de board zitten slimme mensen die vaak aan een half woord genoeg hebben. Daarom is het van belang om jouw presentatie strak, kort en to the point te houden, met een goede structuur.
Om een raad van bestuur te inspireren, heb je daarom training nodig. Het is een andere manier van presenteren dan voor een zaal met publiek. Een training waarin je dat beslist leert is Spreken en leren presenteren als een leider.
Beter luisteren
Luisteren kan iedereen. Goed luisteren is echter een vaardigheid die weinig mensen beheersen. Het betekent: voor je zien wat een ander vertelt. Het grote voordeel van beter luisteren is dat je niets meer hoeft op te schrijven en onthoudt wat de ander heeft gezegd.
Hoe beter je luistert, des te actiever wordt je beeldvorming en des te simpeler het is om met overtuiging te presenteren. Een meer dan goede presentatie valt of staat namelijk met een goed ontwikkelde verbeeldingskracht. Hoe beter je dingen voor je kunt zien, hoe beter je dit in woorden kunt overbrengen op anderen. Je laat ze als het ware een film zien.
Non verbale communicatie
Non verbaal ondersteun je jouw verhaal met je houding, handen, lijf en mimiek. Doe je dat te veel, dan krijg je het Ratelband effect en zijn mensen niet lang bereid om je aan te horen. Doe je het te weinig, dan is dat goed als tv-presentator maar niet als je een groep mensen toespreekt.
Het is opvallend hoeveel onnodige bewegingen er tijdens een presentatie worden gemaakt die afleiden van het verhaal en de boodschap. Een ervaren presentatie-docent zal je daar op wijzen. Je publiek valt het niet op, maar het verschil is enorm als die bewegingen tijdens een speech of andere spreekbeurt achterwege blijven.
Autoriteit uitstralen
Medici, psychologen, techneuten en hoogleraren zijn tijdens een presentatie wel eens geneigd om te bewijzen dat ze autoriteit hebben. Ze houden zich niet bij de kernboodschap. Hun presentatie zit vol met details waar vrijwel niemand in geïnteresseerd is. En hun taalgebruik is afgestemd op collega’s waardoor de journalist in de zaal later een ander verhaal plaatst over het onderwerp dan hoe het bedoeld was.
Als je presenteert is jou autoriteit verleent en als je die gaat bewijzen, onthoud vrijwel niemand je verhaal. Richtlijn is dat je mag bedenken dat een zeventienjarige middelbare scholier je presentatie behoort te begrijpen.
Ben je toe aan een training en heb je weinig tijd? Wellicht dat je een persoonlijk consult wilt overwegen. Klik hier.
Vragen stellen
Maak niet de fout om je presentatie te beginnen met een vraag. Want het is een zwaktebod om de aandacht naar je publiek te verplaatsen. Je mag eerst het vertrouwen winnen en je boodschap met overtuigingskracht presenteren. De meeste mensen vinden het onprettig als je begint met een vraag. Als je de regie hebt is het beter om je toehoorders na afloop de gelegenheid te geven tot het stellen van vragen.
Verken de kracht van storytelling
Presenteren is storytelling. Gaat het om data en weet jij jouw verhaal zo beeldend te vertellen dat je jouw publiek als het ware naar een film laat kijken, dan is het storytelling. Storytelling is een voorwaarde om mensen te inspireren.
De gemiddelde luisteraar vergeet data en onthoudt uitsluitend het verhaal achter die data. Er zijn presentatietechnieken waarmee je vanaf het begin tot het einde de aandacht vasthoudt. En iedereen voor wie dat belangrijk is kan dat leren. Heb je kennis van wat je publiek van jou wil weten? Dan vergt het vertellen van een verhaal dat tot de verbeelding spreekt nauwelijks voorwerk.
Maak oogcontact
Er wordt zoveel gesproken over oogcontact terwijl vrijwel iedereen dat verkeerd doet. Verkeerd oogcontact tijdens een presentatie kan je onzeker maken, spanning- en zelfs agressie veroorzaken. Een belangrijke boodschap presenteren kan niet zonder dat je contact maakt met je publiek.
Sommige mensen kijken over het publiek, anderen er tussendoor en weer iemand anders zoekt oogcontact met vertrouwde personen. En degenen die dat al beter doen, kijken vaak vluchtig naar het publiek. Hoe je op de juiste manier naar je publiek kijkt als je aan het praten bent, ervaar je tijdens een training.
Een betere manier van kijken maakt iedere presentatie 2x beter.
In al onze trainingen wordt hier aandacht aan gegeven. Geïnteresseerd in ons trainingsaanbod? Klik hier.
Wanneer gebruik je een PowerPoint presentatie?
PowerPoint heeft vaak geen toegevoegde waarde. Je haalt de fantasie van mensen weg. Denk aan een mooi boek dat je gelezen hebt. Ga je later naar de verfilming van het boek, dan valt de film vies tegen. Maar soms kom je er niet onderuit.
PowerPoint gebruiken tijdens een presentatie is alleen ideaal als je met woorden niet in staat bent om mensen een goed beeld te geven. Bijvoorbeeld tijdens een verkooppresentatie van nieuwe woningen. In zo’n geval is het belangrijk dat mensen getoond wordt hoe deze er precies uit komen te zien.
Gebruik in dat geval zo weinig mogelijk slides. Het beste is als slides beeldmateriaal bevatten. Gebruik je tekst? Houd je dan aan maximaal 3 bulletpoint op een slide. Aangezien het licht op jou hoort te schijnen, hoort het beeld een zwarte achtergrond te hebben.
Over Pieter Frijters
Pieter Frijters is een presentatie-expert. Ruim 31 jaar geleden zette hij presentatietrainingen in Nederland en België opnieuw op de kaart. Zijn cliënten zijn getalenteerde of al succesvolle professionals zoals: investeerders, bankiers, politici, topmanagers, consultants, hoogleraren, serie-ondernemers, bestuurders en BN’ers. Zijn geheime wapen is MindTuning®: kennis over hoe mensen denken en wat maakt dat zij veranderen en in hun kracht komen. Hij besteedde meer dan 50.000 uur aan training en coaching.