Presenteren: hoe maak je emotie los als spreker
Zodra je een sterke emotie voelt, vergeet je iets nooit meer…
Hoe maak je emotie los als spreker bij je toehoorders?
Ik kom uit de tijd dat een corrigerende tik nog mocht. Soms had je gewoon een draai om je oren te pakken. ‘Wie niet wil horen, moet voelen’, klonk het dan.
En inderdaad, op zo’n moment kwam de boodschap ineens wel binnen. Luid en duidelijk zelfs. Zodra je een sterke emotie ervaart, vergeet je iets nooit meer.
Stel dat ik nu tegenover jou zit. Vertel over die snerpende pijn, het nagloeiende oor. De boosheid en onmacht die ik als kind voelde. Tranen die doorklinken in mijn stem. Pijn die zich aftekent op mijn gezicht. Terwijl ik ineenkrimp…
Dan trigger ik jouw pijngeheugen. Ga je met mij meevoelen. Hebben we plots een band. Er ontstaat een sfeer van elkaar begrijpen en begrepen worden.
Haast iedereen voert het woord tegenwoordig. In levende lijve, via video en live stream. Opvallen tussen al die praatjesmakers, dát is wat jou te doen staat. Met verbale oorvijgen dus. Verhalen die emotie doen oplaaien. Want niet het verstand, maar emotie is wat menselijke keuzes en gedrag bepaalt.
Deel de juiste ‘tikken’ uit
Een negatieve emotie oproepen, is het beste begin van een verhaal. Daar zijn we als mens nu eenmaal het meest gevoelig voor.
Wil je intunen op wanhoop? Vertel dan over dat ene radeloze moment uit jouw leven. Zonder gêne of restrictie. Beschrijf wat je voelt en ziet.
Wil je toehoorders twijfel laten ervaren? Verhaal hoe dit jou ooit verscheurde. Je de rafelige eindjes aan elkaar probeerde te knopen. Tevergeefs. En de worsteling die dat teweeg bracht.
Wil je paniek zaaien? Je grootste angstmoment is het delen zeker waard. Sleur iedereen mee in jouw horrorfilm.
Reik je toehoorders daarna de hand. Deel dat ene inzicht, die cruciale gebeurtenis. Iets dus, dat pardoes je koers veranderde. Geef ze hoop en zicht op een uitweg.
Je mag ze best ook plots eens laten lachen. Want of je nu om je ellende glimlacht, grinnikt, of schatert; het bevrijdt!
Deel nu hoe je opkrabbelde. In geuren en kleuren. En eindig met een grande finale. Een happy end. Een beter leven. Laat ze proeven hoe overwinning smaakt. En zinderen van geluk, van hun kruin tot aan hun tenen.
Het wie, wat, waar, wanneer
Vertel wanneer het was, met wie, wat er gebeurde. En wat jij hoorde, zag, voelde, dacht en zei. Beschrijf ook anderen die een rol van betekenis speelden. Doe het gewoon. Laat jezelf zien. Dat maakt van jou een authentiek spreker. En dat is waar mensen van houden.
Waarom? Daarom!
Ja maar, zul je misschien denken… Waarom zou ik het over de verlammende angst hebben? De paniek, die ik voelde toen ik voor het eerst van de hoge duikplank af moest? Over de schaamte, toen die eerste kus totaal de mist in ging? Over het verlies van mijn grote liefde? Over de dolksteek in mijn rug, toen ik ‘m het minst verwachtte.
Want: wat heeft dat in hemelsnaam te maken met de jaarcijfers die ik moet presenteren? Met het plan dat ik uit de doeken wil doen? Met de diensten die wij aanbieden? Of met ons product?
Het antwoord is: alles.
Je verkoopt geen dienst, product, idee, of statement. Gevoel, dat is het wat je aan de man brengt. Het is de muziek die info en feiten verleidelijk laat dansen. Soms dramatisch, wild of onbesuisd, dan weer lieflijk, ernstig of zwoel.
Het is de smaakmaker van jouw presentatie. Een gerecht opdienen kan immers iedereen. Een smaaksensatie maakt pas dat mensen likkebaardend bij je terugkomen.
Maak van jezelf een mens van vlees en bloed
Was je voorheen een bedrijfsadviseur? Anoniem tussen al je branchegenoten? Nu ben je die man van de duikplank. Die weet waar iemand mee worstelt, als een reorganisatie voelt als een sprong in het diepe. En er aarzeling is of angst.
Was je altijd al interim-manager, maar wel één van de vele? Nu ben je die vrouw, die als puber niet kussen kon. En precies weet hoe je twee afdelingen naadloos in elkaar op laat gaan. Juist als die nieuwe ervaring werknemers onzeker maakt.
Viel je eerst onder een algemene noemer? Zoals coach, trainer of therapeut? Nu ben je die ene van dat mes in je rug. En van dat hart dat brak. Die inmiddels drommels goed weet, hoe je zulke wonden helen kunt.
Verweef je eigen belevenissen in je verhaal
Vlecht voortaan, als het enigszins kan, eigen belevenissen door je presentatie. Zoek oogjes en haakjes met het onderwerp waarover je spreekt. Zo raak je geen hoofden -die lopen toch altijd al over- maar harten.
Kies een voorval dat niet per se te maken heeft met jouw branche, product of dienst. En maak een bruggetje naar wat jij wilt verkopen. Want jouw waar gebeurde, unieke verhaal, dat is het waarin jij je onderscheidt van je concullega’s. Het maakt een mens van je, van vlees en bloed. En ja, omdat jouw verhaal dat doet, blijven jij en je expertise ook hangen.
Wil je meer leren over emotioneren tijdens een presentatie? Kijk dan bij ons aanbod van presentatietrainingen.
Heb je hulp nodig bij het kiezen van de training die het beste bij jou past? Bel gerust voor vrijblijvend advies: 0182-612345.