Storytelling voor financieel specialisten
Collega’s zijn er dol op: gortdroge materie, cijfers, data… en vakjargon spreken en begrijpen ze allemaal. Maar dat geldt niet voor ‘buitenstaanders’. Dode materie boeit niet. De taal van branchegenoten onder elkaar, nog minder. Daarom hebben wij storytelling voor financieel specialisten en dienstverleners ontwikkeld. In dit artikel krijg je alvast tips om je verhalend vermogen een boost te geven.
Waarom bijscholen op je eigen vakgebied onvoldoende is om relevant te blijven…
Als financieel specialist weet je zelf het beste welke leeractiviteiten je moet ondernemen om relevant te blijven, en liever nog, voorop te lopen. Of je nu accountant, fiscalist, financieel adviseur, bedrijfseconomisch medewerker, of een andere functie binnen de financiële dienstverlening bekleedt, wanneer je je enkel bijschoolt op jouw vakgebied, blijf je één van de velen. Je wilt je niet enkel onderscheiden door je expertise (de meeste van je collega’s hebben die immers ook), maar door je vermogen om mensen te bereiken, en te enthousiasmeren voor je producten en diensten. De waarde van analyse en advies wordt nu eenmaal in hoge mate bepaald door de overtuigingskracht waarmee je cijfers presenteert.
Storytelling voor financieel specialisten; een leerdoel dat niet mag ontbreken
De ervaring leert dat er op het gebied van overtuigend en boeiend spreken en presenteren in de financiële branche nog een wereld te winnen valt. Het vraagt om het vermogen om cijfers en voor derden niet alledaags taalgebruik om te zetten naar storytelling. Onderzoek heeft uitgewezen dat verhalen er bij iedereen in gaan als koek. Omdat ons brein denkt in scenes en verhalen. Pas als informatie tot leven komt, raken mensen geboeid en luisteren.
Zo onderscheid je je van vakgenoten
Ben je ontspannen als je spreekt? Kom je prettig en overtuigend over? Raken anderen gegrepen door wat je vertelt? Ben je in staat om elke transitie die je voor ogen hebt soepel te laten verlopen? En doe je dat zonder te veel kostbare tijd van anderen in beslag te nemen? Kun je deze vragen niet volmondig met ‘ja’ beantwoorden, dan is het beste leerdoel het ontwikkelen van presentatiekracht in een taal die iedereen verstaat.
Laat je inspireren door onderstaande tips m.b.t. het gebruik van je stem:
Tip 1: Vermijd monotoon spreken
Wanneer je monotoon spreekt, is één ding zeker; je sust je publiek ermee in slaap. Het is onmogelijk om op deze wijze de aandacht vast te houden. Veel van de informatie die je geeft komt niet binnen. Hoe interessant het ook mag zijn. Monotoon spreken is als een muziekstuk dat bestaat uit een en dezelfde toon die steeds wordt herhaald. Het heeft geen sjeu. Het prikkelt niemand. En maakt geen emotie los anders dan verveling. De ander zal heel erg z’n best moeten doen om bij de les te blijven. Uiteindelijk is het gewoonweg niet vol te houden. Luisteren naar jou mag een ander dus nooit uitputten. Goed informatieoverdracht gééft energie.
Tip 2: Vermijd vraagtaal
Wanneer je de gewoonte hebt om alle zinnen die je uitspreekt hoog te eindigen, klinkt het alsof je overal aan twijfelt. Je wekt geen vertrouwen, want zo klinkt iedere zin als een vraag. Ik noem dat dan ook vraagtaal. Je verhaal komt niet overtuigend op anderen over. Het verliest aan kracht. Heel veel mensen eindigen zinnen hoog wanneer zij spreken. Let er maar eens op. Vrouwen doen dit vaker dan mannen.
Tip 3: Vermijd het spreken in één ritme
Ook het alsmaar in hetzelfde ritme spreken, maakt het voor mensen moeilijk om naar je te luisteren. Het is funest voor de aandacht. Een niet te stuiten stroom van woorden in hetzelfde tempo, zonder komma’s en punten valt bijna niet te volgen. En spreek je te snel? Ook dan krijgt het brein van je toehoorders niet de kans om jouw woorden maximaal op te nemen. De boodschap kan niet indalen.
Zo kunnen we je verder van dienst zijn…
Deze tips zijn slechts een topje van de ijsberg. Tijdens onze trainingen sluiten we naadloos aan op de behoefte van financiële professionals die hun verbale vaardigheden effectief willen leren vergroten om hun boodschap bij de toehoorder te laten ‘landen’
- Je leert de impact van je pres(en)taties vergroten. We geven aandacht aan persoonlijke ontwikkeling/groei, zoals zelfvertrouwen, assertiviteit, leiderschap.
- Je leert wat de bouwstenen zijn van een story die aanspreekt.
- Je wordt getraind in beïnvloedingstaal: door een juiste afwisseling van hard, zacht, hoog, laag, langzaam en snel spreken, dringt wat je zegt door in het onderbewuste van je toehoorders, zodat je boodschap blijft hangen.
- Je leert visueel spreken: je tovert beelden op het innerlijke visuele scherm van je publiek, zodat je boodschap als vanzelf wordt opgenomen in het brein van je toehoorders.
- Je ervaart hoe je natuurlijk gebruik maakt van je authenticiteit, mimiek en lichaamstaal om je boodschap extra kracht bij te zetten.
- Er is veel aandacht voor kijken: de manier waarop je jouw omgeving waarneemt, bepaalt je uitstraling en de aandacht die toehoorders voor jou en jouw verhaal hebben.
- Doeltreffend inzetten van PowerPoint en Prezi ontbreekt ook niet: de invloed van gebruik van foto’s en afbeeldingen heeft meer effect op je toehoorders, zowel positief als negatief, dan je ooit hebt kunnen vermoeden.
- Heb je last van remmingen met betrekking tot het spreken voor groepen mensen? Geen nood. Het uit de weg ruimen van barrières is een ingebouwd specialisme tijdens al onze trainingen.
Meters maken
Er is tijdens de trainingen veel ruimte voor oefenen in de praktijk en het implementeren van feedback.
Storytelling voor financieel specialisten leer je tijdens de volgende trainingen:
- Spreken in het openbaar
- Presenteer als een leider
- Persoonlijk Masterconsult
- InCompanytraining op maat
Heb je hulp nodig bij het kiezen van de training die het beste bij jou past? Bel gerust voor vrijblijvend advies: 0182-612345.