Presenteren van cijfers (en andere abstracte feiten)
Vind je cijfers presenteren lastig? Logisch, want cijfers spreken niet voor zich. Ze blijven gewoonweg niet hangen. Daarom leggen we je graag uit hoe je cijfers inspirerend voor het voetlicht brengt. En het leuke is, je kunt de inzichten en tips ook voor andere saaie materie en abstracte onderwerpen inzetten.
Bekijk eerst de video
Zo breng je cijfers tot leven
De allereerste stap die je mag nemen bij het presenteren van cijfers betreft de voorbereiding. Ga eens bij jezelf na: wie is je publiek en wat willen zij van je weten? En met welke boodschap mogen zij naar huis gaan? Je haalt daarmee alle informatie als het ware door een zeef. Want je wilt waarschijnlijk heel veel vertellen en geen detail achterhouden. Maar als je echt tot de kern wilt komen, wat is dan jouw boodschap?
Maak je dit onderscheid niet, dan verdrinken je toehoorders in de golf van informatie die je over hen uitstort. Houd het dus bij de hoofdzaken; wat is echt belangrijk! En val bij de start van je presentatie meteen met de deur in huis door de kernboodschap van je verhaal kort samen te vatten.
Gebruik de kracht van de eenvoud
Daarbij draait alles om eenvoud. Hoe eenvoudiger jouw boodschap is, hoe concreter het wordt en hoe beter het indaalt. Hoe zou je verhaal luiden als je alle vakjargon eens achterwege laat en ook een veertienjarige begrijpt wat jij vertelt?
Maak het tastbaar
Maak cijfers tastbaar. Want wanneer je alleen abstracte getallen overbrengt, luisteren mensen wel, maar slaan nagenoeg niets op. Het gaat het ene oor in en het andere oor weer uit. Abstracte dingen leven niet. Maar als je van cijfers een smeuïg verhaal maakt, waar mensen zich een levendige voorstelling van kunnen maken, komt het echt binnen.
Wat niet werkt
Om dit te illustreren zal ik een voorbeeld geven. Regelmatig zie je cursisten tijdens een voorstelrondje oplepelen wat hun gezinssamenstelling is. Dat gaat als volgt: ‘Ik heb een zoon van 18 en dochter van 16 en nog een kleintje van 4.’ Met een beetje geluk weet de rest aan het einde van de cursusdag nog dat deze cursist kinderen heeft. Maar hoeveel precies en de leeftijden zijn niet blijven hangen.
Hoe het wel kan
Er zijn ook cursisten, die vertellen het op een andere manier. Bijvoorbeeld in de trant van: ‘Ik vind mijn werk ontzettend leuk, maar ik houd nagenoeg geen vrijetijd meer over. Ik heb mijn handen namelijk vol aan twee puberende kinderen thuis; een zoon van achttien die regelmatig in het weekend de stad onveilig maakt en een dochter van 16 die vaak het onderste uit de kan probeert te halen. En dat allemaal met nog een kleintje thuis van 4 jaar die zich in een hele andere levensfase bevindt. Je kunt je voorstellen; daar gaat al mijn vrije tijd naartoe.
Als ik aan het einde van de training dan aan de groep vraag: wat is jullie bijgebleven van wat deze cursist over zichzelf heeft verteld, dan zal het gros zeggen: oh ja zij heeft het druk thuis. Ze heeft namelijk 3 kinderen en die…, enz. Dit komt omdat ze zich een voorstelling hebben kunnen maken van haar situatie. Ze kregen er beelden bij. En wanneer je als het ware een innerlijke film ziet, onthoud je alles beter.
Vergelijkingen, voorbeelden en beeldspraak
Een andere manier om cijfers tot leven te brengen is om je toehoorders letterlijk een beeld voor te schotelen. Zo zag ik een video van een Ted-talk voorbijkomen waar dit gebeurde. De spreker vertelde over de hoeveel suiker die er in een melkpak zit. En terwijl hij dit uitlegde, kwam er een vrachtwagen het podium op rijden die deze hoeveelheid suiker op het podium kieperde. Nu hoef je natuurlijk niet zo groot uit te pakken, maar ga eens bij jezelf na welke vergelijkingen jij kunt maken. Of welke voorbeelden of beeldspraak je kunt gebruiken om tot de verbeelding van je publiek te spreken. Het maakt het presenteren van cijfers leuk en boeiend.
Presenteren van cijfers met sheets
Een andere manier om cijfers tot leven te brengen is om je toehoorders letterlijk via slides een beeld voor te schotelen. Bij SPREEK zijn we daar geen fan van. Het haalt vaak de aandacht weg van jou als spreker en je kunt je erachter gaan verschuilen. Bovendien resulteert het ook al snel in het tonen van grafieken en cijfers. Vermijd dit. En toon, ook als je ander beeld gebruikt geen overkill aan slides. Uit onderzoek is gebleken dat maar 10% wordt onthouden als je veel slides gebruikt. Ook loop je de kans dat je toehoorders zelf conclusies gaan trekken. Ze gaan aan de haal met wat er wordt vertoond, en goed luisteren is er dan niet meer bij. Kijk dus nog eens kritisch of slides nodig zijn en zo ja, beperk het zoveel mogelijk. Door levendig en beeldend te vertellen -en als het past- bijvoorbeeld een voorwerp mee te nemen, krijgt je verhaal de impact die je wilt hebben.
Wil je meer leren over presenteren, oefenen in de praktijk en waardevolle feedback en tips krijgen? Kijk dan bij ons aanbod van presentatie trainingen.
Heb je hulp nodig bij het kiezen van de training die het beste bij jou past? Bel gerust voor vrijblijvend advies: 0182-612345.